İnce saz - Kaba saz

İnce saz - Kaba saz

İnce Saz – Kaba Saz

Makam müziğinin kendine has özellik ve inceliklerini ortaya çıkarmada elverişli olmalarının yanında, icra olundukları mekânlar, temsil ettikleri türler ve seslendirdikleri eserler (formlar/ repertuar) itibârıyla çalgılarımız başlıca iki ana grupta sınıflandırılmışlar ve bunlar, “ince saz” ve “kaba saz” adlarıyla anılmışlardır. İnce saz ve kaba saz sınıflaması, çalgılarımızın kullanım yeri, şekli ve repertuarı gözönüne alınarak yapılmış en genel ve anonim özellikli bir sınıflamadır.

İnce saz, hânende ve sâzende fasıllarında, sıra gecelerinde, oturak âlemlerinde,  karagöz fasıllarında kullanılagelmiş “Sîne keman”, “Rebâb”, “ Keman”, “Mıskal”, “Ney”, “Girift”, “Ud”, “Çeng”, “Kanun”, “Tanbûr”, “Santur”, “Daire”, “Bendir”, “Def (Hânende defi)” gibi, husûsiyle kapalı mekân, çardak, mesire yeri ağaç altı,  ve selsebilli - havuzlu küçük bahçe fasılları yanında, sandallarla çıkılan mehtap fasıllarında yer almış, genelde “oturarak” çalmaya elverişli sazların birlikteliğinden oluşur.

Kaba saz ise, raksın başat unsur olduğu Köçekçe ve Tavşanca fasıllarında, Orta oyunu fasıllarında, Çengi/ Rakkas fasıllarında, Karşılama, Ağırlama, Halay, Zeybek ve diğer seyirlik oyunlarda kullanılmış “Lâvta”, “Kemençe”, “GırnataKlârnet”, “Zurna”, “Çığırtma”, “Davul”, “Darbuka”, “Dümbelek”, “Halîle”, “Zilli maşa”, “Şimşir kaşık”, “Çalpara”, “Parmak zili” gibi meydanlarda, açık alanlarda raks ve oyun sırasında, özellikle “ayakta” icra edilmeye elverişli sazların tümüne verilmiş addır. Ayrıca ayakta ve bindirilmiş hâliyle, “Mehter mûsikîsi”ne mahsus repertuarı icrada kullanılan “Çevgân”, “Nefir”, “Boru”, “Kaba zurna”, “Davul”, “Nakkare”, “Halîle”, “Kös (Deve ve Fil Kösleri)” de açık alan ve savaş meydanı çalgıları olarak kaba saz grubunun üyeleri arasındadır.

Zaman içinde Lâvta, Kemençe, Klarnet, Darbuka, gibi bazı sazlar (köçekçe, tavşanca, orta oyunu fasıllarının, seyirlik oyunların sahneden çekilmesi sonucunda) ince sazlar arasına katılmış, sâzende ve hânende fasıllarının gözde çalgıları arasında yerlerini almışlardır.

Öte yandan ince saz ailesine dahil bir kısım çalgılar, ibâdetlerinde mûsikîye yer veren bazı tarikatların âyin ve zikirlerinde de kullanılmış, ancak bu kere isimleri ince saz yerine, “Mutrib” sözcüğü ile karşılık bulmuştur. Böylece Rebâb, Sîne keman, Ney, Tanbur, Kemençe, Ud, Kanun, Bendir, Dâire, Kudûm, Halîle gibi çalgılar tarikat âyin ve zikirlerinde, mutrib sazlarını oluşturmuşlardır.

Anadolu’nun çeşitli yöre ve şehirlerinde hâlen yaşayan sıra gecesi fasıllarında ince sazı oluşturan çalgılara, o yöre/ ler/ in başlıca çalgıları olarak, “Bağlama ailesi (Cura – Tanbura – Saz – Divan sazı)” yanında “Mey”, “Kaval”, “Kabak kemâne”, “Sipsi” gibi çalgıların da eklenerek birlikte icra edildiklerini görmekteyiz.

Kaba sazın varlığı artık yalnızca kırsal alan müziklerinde sürmekte iken, ince saz ailesi günümüzde, - Avrupalılaşma etkilerinin kaçınılmaz bir sonucu olarak - bünyesine ViyolaViyolonselKontrabasPiyanoAkordeonTrompet, Perdesiz gitar, Mikrotonal gitar gibi çalgıları da alarak oldukça çeşitlenmiş ve hatırı sayılır bir sayıya ulaşmıştır. 

 

Ruhi Ayangil

Türk Makam Müziği - Kanun

Ruhi Ayangil Hakkında