
KANUN ÖĞRENİMİNDE
AYANGİL YÖNTEMİ HAKKINDA
Öncelikle anlaşılması gereken, çalgı adı ile anılan değil, fakat onu
yazanın adı ile anılan
“Çalgı Öğrenim Yöntemleri”nin var olmasıdır. Bu bakımdan bir çalgının,
öğreten kişi/ ler adedince öğrenim yönteminin bulunması doğaldır. Bu bir zaaf
değil, aksine bir zenginliktir. Özetle, yöntem tek değildir!
Yöntem, “imkânsız” veya “zor” görünen/ “zor” zannedilen/ “zor” olan müzik pasajlarının, “doğru bir biçimde çözümlenerek”
imkânsızın veya zorun alt edilmesini mümkün kılan bir “yol”un, bir “hâl çâresi”nin
adıdıdr.
Kanun öğreniminde imkânsızlık veya zorluk, çeşitli biçimlerde karşımıza
çıka/bili/r. Bunları “güçlük” olarak
da tanımlayabiliriz. Bu güçlükler sırasıyla: 1) mesâfe – uzaklık” güçlüğü”; 2)
“hareket güçlüğü”dür.
1) Mesâfe güçlüğünü doğuran en belli başlı iki temel neden, “nota okuma güçlüğü” ile “duate güçlüğü”dür. Notalar iki ses
arasındaki açıklığı/ mesâfeyi gösteren işâretler olduğuna göre öncelikle bu işâretlerin,
yani bir sesten diğerine olan mesâfeyi/ aralığı belirleyen notalama imlerinin
iyi ve doğru biçimde, sabırla kavranması gereklidir. Zira mesâfe güçlüğünün bir
diğer adı “aralık/ ses aralığı güçlüğü”dür
ki “bir sesten diğer bir sese” veya
“bir ses alanından diğer bir ses alanına”
geçişte/ intikal edişte karşılaşılan sorunları anlatır. Bu güçlüğün
giderilmesinde “notayı doğru okuma”
ve “doğru işitme” yanında, “duate” yani “el ve parmakların hareket/ vuruş sırası”nın doğru kavranması da
kesin çözüm sağlar. Diğer bir deyişle mesâfe güçlüğü, sağ el ile sol elin ve
parmakların birbirine nazaran konumları/ durumları/ vuruş sırası ve biçiminin
kulak ve el yordamı ile iyice kavranması sonucu, notaları doğru icrâ ederek/
seslendirerek giderilir. (KURAL 1:
Parmağımızdan çıkanı, kulağımız duyacak! ???? )
2) Hareket güçlüğünün giderilmesinde ise en etkili yol, “birim zaman”ın ve “bölünmeleri”
nin iyice kavranmasıdır ki burada, “ritm
duygu”sunun önemi” ortaya çıkar. Birim zamanda “bir vuruş”tan başlayarak,
gerek daha küçük “zaman bölünmeleri”ni
veya daha geniş “zaman bileşimleri”ni
kavramak, hareket güçlüğünün giderilmesinde ilk basamaktır.
Hareket bir taraftan “mesâfeler
arası doğru ritmik çözümleme”yi, diğer taraftan “mandal kullanımı” ile “değişen
aralıkları zamanında ve doğru biçimde elde etme”yi gerektirir. Hareket güçlüğü, mesâfelere ve mandallara “zamanında ve doğru ritmle, doğru çözümleme
ile erişme” yi engeller. (KURAL 2:
Doğru zamanda doğru hareket yapılacak! ???? )
Görüldüğü gibi gerek “mesâfe güçlüğü, gerekse hareket güçlüğü” birbirine
sıkı sıkıya bağlı ve rahatlıkla kanun çalmanın önünde duran iki temel sorun
olarak görünse de “notayı doğru okuma”,
“duate ilkelerine kesinlikle riâyet”,
“birim zaman bölünme ve bileşimlerini
doğru olarak kavramak/ yapmak” ve tabii ki bütün bunları yapabilmek için de
“düzenli ve yeterli süreyi ayırarak sabırla
çalışmak” sureti ile bütün bu güçlükler çabucak giderilir ve siz kendinizi bir
anda gayet güzel kanun çalıyor konumda bulabilirsiniz.
(KURAL 3: İmkânsız ve zor diye
bir şey yoktur; imkânsız ve zor, ancak doğru yöntem ve düzenli çalışma ile alt
edilir. Sabırla çok çalışılacak! ???? )
Bu öğütlere kulak verin ve asla hatırdan çıkarmayın.
İyi çalışmalar, sonsuz başarılar.